الرئيسيةالرئيسيهس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 قصة حقيقية

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أغابى
عضو جديد
عضو جديد


التسجيل : 23/02/2010
المساهمات : 12
نقاط : 35

مُساهمةموضوع: قصة حقيقية   2010-02-25, 09:46

جون وينسون أجنبى أمريكى الجنسية ( ملحد )
وكان مع بعثة لترميم الاثار بأحد أديرة وادى النطرون
استمر فريق البعثة 50 يوما فى الدير لترميم الاثار الخاصة بالدير
تعرف جون على الاب المسؤل عن الأجانب وأصبحا أصدقاء جدا
وكان يدور بينهم حوارات معظم الوقت , ومرة كان هذا الحوار :
أبونا شئ غريب انك محتمل انك تعيش هنا من غير تكنولوجيا هو ربنا جون :
بتاعكم مش بيحب التكنولوجيا ..
لا يا جون احنا اللى مش بنحب أى شئ يربطنا بالعالم . أبونا :
أه .. ممكن فعلا التكنولوجيا تكون مش مفيدة ساعات ... جون :
بس مهمة جدا فى حياتنا احيانا ...
بعد فترة حوالى10 أيام - دار الحديث الآتى :
لازم أمشى من هنا ... !! ... جون :
ليه جون .. أبونا :
مش قادر أحتمل العيشة المتقشفة ديه . أنتوا مش بنى آدميين جون :
يعنى ايه ما فيش ستات فى حياتكم ..
أنت متجوز يا جون .. أبونا :
أتجوز ليه .. كل اللى أنا عاوزه بعمله , زى كذا ... وكذا ... جون :
بدأ أبونا يتعب من كلام جون
قعد أبونا حوالى أسبوع ما يخرجش من قلايته غير للتسبحة فقط
جون حاول يكلمه أو يبعت له أحد ... مفيش فايده ... لم يقابله
أخيرا حضر جون التسبحة مخصوص الساعة 4 صباحا
علشان يقابل أبونا
أبونا أنت ليه مش بتطلع أنا عاوزك .. جون :
معلش يا جون أنا محتاج أكون لوحدى . أبونا :
أنت بتهرب منى ... جون :
لا يا جون ... أنا بصلي لك ... !! أبونا :
أنا مش محتاج صلوات منك .. ولا ربنا بتاعك .. !! جون :
لأ انا ... ولا ربنا ... أبونا :
ما فيش حاجة أسمها ربنا أنت واهم نفسك . تعبك كله هــــــــدر ... جون :
عيش حياتك اشتغل بضمير ... واعمل اللى انت عاوزه ....
ضحك وقال : يهديك صاحب الصحراء . أبونا :
صاحب الصحراء ... !! هو موجود ... جون :
أكيد . أبونا :
أنا بحب أعمل سفارى كل سنة , يعنى بناخد عربية جيب وخيمة جون :
ونقعد فى الصحرا لوحدينا لمدة 10 أيام متعة الصحراء والجو .
ايه رأيك لو تقضيها مع صاحب الصحراء . أبونا :
هو مصرى .. جون :
هو أبو كل المصرين . أبونا :
وأقابله ازى .. جون :
ما تقلقش هو اللى حا يوصلك . أبونا :
شئ عجيب بس أنا بحس ان الصحراء ديه بالذات غريبة . جون :
ليه يا جون .. أبونا :
مش عارف حاسس ان فيها خير . جون :
ضحك وطبطب على كتف جون وقال : حا تشوف الخير مع صاحب أبونا :
صحراء مصر بس بشرط تكون لوحدك , وتقول بصوت عالــــــــى :
يا صاحب الصحرا تعالى عاوزك .
طبعا يكون معاه كل انواع الترفيه ... جون :
أكيد ... يا جون ... أبونا :
فعلا جون حب يعمل هوايته السفارى
ومشى داخل صحراء النطرون بعد ما أخد أكل يكفيه 3 أيام
ومر يوم والتانى والتالت لغاية 15 يوم ولا حس ولا خبر
وبعدها رجع جون ... لكن جون تانى .. !!
جون ... !! أبونا :
أبونا الحبيب أنا مديون لك بكل ما أملك . جون :
جون انت غبت كده ليه .. أبونا :
عارف انك مش حا تقبل منى حاجة لكن عاوز أقولك حاجة تسعد قلبك . جون :
قولى يا جون اللى حصلك .. أبونا :
كنت عارف كويس ان صاحب الصحراء ده مش انسان ... جون :
بس كان فى حاجة تشدنى ليه .. !!
وبعدين .. يا جون . أبونا :
أول ليلة ندمت كتير انى خرجت لوحدى والملل كان هيموتنى , ناديت جون :
يا صاحب الصحراء .. هبت ريح شديدة جدا ورعبتنى والخوف ملأ كيانى
فجأة جات واحدة جميلة جدا .. وقالت : جون أنا جيت لك أقضى معاك
أجمل وقت .
قلت لها : أنت تعرفينى ... جون :
قالت : أيوة أنت جون وشغال كذا وكذا .. بس لى شرط نهرب من
الصحراء . حسيت ساعتها أنى خايف أكتر من الأول وقلت بصوت
عالى ألحقنى يا صاحب الصحراء . وفجأة وفى أقل من ثوانى أنقلبت
الجميلة و بقت تعبان كبير وصرخت أكتر ...
الحقنى يا صاحب المجد أنا فى حماك
بقيت زى الاطفال وحسيت أنى فى حمى الله وهو صاحب
الصحراء سجدت على الارض ووشى فى الرملة وفى
وسط العاصفة الشديدة نور نور جامد .. بس ما تخافش
كمل يا ضيف الصحراء . أبونا :
رفعت عينى وشفت طفل جميل جدا نفسى فرحت , قلبى أنشرح وحسيت جون :
بفرحة وفجاة الطفل اتكلم وقال : ما تخافش ... يا جون .
انا هو يسوع المسيح
قد محوت كغيم ذنوبك و كسحابة خطاياك ارجع الي لاني فديتك (اش 44 : 22)
قائلا توبوا لانه قد اقترب ملكوت السماوات (مت 3 : 2)
ان لم تتوبوا فجميعكم كذلك تهلكون (لو 13 : 3)
فتوبوا و ارجعوا لتمحى خطاياكم لكي تاتي اوقات الفرج من وجه الرب (اع 3 : 19)
فتوبوا و ارجعوا لتمحى خطاياكم لكي تاتي اوقات الفرج من وجه الرب (اع 3 : 19)
قلت : المجد لك يا يسوع المسيح .. ووجدت ناس كتير .. ثم المنظر جون :
أختفى .. والناس طلعوا الأباء السواح ...
جون ... انت مبارك . أنا راهب بقالى 20 سنة فى الدير .. عمرى أبونا :
ما قبلت رب المجد فى منظر نوراتى .. ولا حتى الاباء السواح .
انا مش عارف قعدت وقت قد ايه .. جون :
لكن الاباء السواح علمونى من هو يسوع المسيح .
انا مديون لك بحياتى يا أبونا . جون :
حياتك ملك المسيح . أبونا :
اتعمد جون فى نفس يوم رجوعه
ووهب كل ما يملك للدير
*****
هكذا يكون الاخرون اولين و الاولون اخرين لأن كثيرين يدعون وقليلين ينتخبون (مت 20 : 16 )
;)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dona
المدير العام
المدير العام


التسجيل : 17/12/2009
المساهمات : 619
نقاط : 1547

مُساهمةموضوع: رد: قصة حقيقية   2010-02-25, 09:51

ميرسى ليكى اغابى

على القصص الجميله دى

ومنتظرين منك المزيد ربنا يقوى خدمتك


:arrow:


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://om-alnor.own0.com
 
قصة حقيقية
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
ام النـــــــــــــــــــــــــــــــــور :: .•:*¨`*:•. روحــانيــــات.•:*¨`*:•. :: القصص الروحية-
انتقل الى: